OBIECTION DERNIÉRE.

Car ie reconnois maintenant qu’il y a entre l’vne et l’autre (sçauoir est entre la veille et le sommeil) Camusat – Le Petit, p. 255
Image haute résolution sur Gallica
vne tres-grande difference en ce que nostre memoire ne peut iamais lier et ioindre nos songes les vns aux autres, et auec toute la suite de notre vie, ainsi qu’elle a de coutume de ioindre les choses qui nous arriuent estant eueillez.

Ie demande sçauoir si c’est vne chose certaine, qu’vne personne songeant qu’elle doute si elle songe, ou non, ne puisse songer que son songe est ioint et lié auec les jdées d’vne longue suite de choses passées. Si elle le peut, les choses qui semblent à vne personne qui dort estre les actions de sa vie passée, peuuent estre tenuës pour vrayes, tout ainsi que si elle estoit éueillée. D’auantage d’autant, comme il dit luy mesme, que toute la certitude de la science, et toute sa verité dépend de la seule connoissance du vray Dieu, ou bien vn Athée ne peut pas reconnoistre qu’il veille par la memoire de sa vie passée, ou bien vne personne peut sçauoir qu’elle veille sans la connoissance du vray Dieu.

Réponse.

Celuy qui dort et songe, ne peut pas ioindre et assembler parfaitement et auec verité ses resueries auec les jdées des choses passées, encore qu’il puisse songer qu’il les assemble, Car qui est ce qui nie que celuy qui dort se Camusat – Le Petit, p. 256
Image haute résolution sur Gallica
puisse tromper ? Mais après estant éueillé il connoistra facilement son erreur.

Et vn Athée peut reconnoistre qu’il veille par la memoire de sa vie passée, mais il ne peut pas sçauoir que ce signe est suffisant pour le rendre certain qu’il ne se trompe point, s’il ne sçait qu’il a este creé de Dieu, et que Dieu ne peut estre trompeur.