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1220, 15 août

R[aoul], évêque d’Évreux, modifie l’usage des cierges dans la cathédrale d’Évreux. Sachant que l’évêque est tenu de fournir la cire pour le luminaire de la cathédrale et que, en vertu d’une ancienne coutume, sept cierges sont allumés sur le candélabre lors des fêtes solennelles les plus importantes, sachant également que la fête de l’Annonciation était célébrée jusque-là sans cette forme de solennité, Raoul décide que, dorénavant, l’Annonciation sera célébrée à la manière des fêtes solennelles les plus importantes, l’évêque devant fournir de la cire pour que sept cierges brûlent sur le candélabre pendant la célébration. Par ailleurs, dans la mesure où l’église d’Évreux célèbre solennellement la fête des saints Abdon et Sennen, qu’elle vénère et dont elle conserve des reliques, l’évêque décide que, dorénavant, sept cierges brûleront également sur le candélabre pendant la célébration de cette fête, que celle-ci aura lieu aussi bien à la cathédrale que dans les autres villes [du diocèse], et qu’elle sera annoncée au peuple, afin que celui-ci vienne y assister. En vertu d’une ancienne coutume, quatre cierges brûlent en permanence sur le grand autel de la cathédrale, pour les célébrations, les jours de fêtes et la veille de ces jours. Jusque-là, deux de ces cierges étaient retirés de l’autel lorsqu’il était nécessaire de les emporter en présence de l’évêque ou du chanoine chargé, pour la semaine, de desservir la cathédrale, de les emporter en procession ou de les transporter ailleurs si nécessaire. L’évêque interdit qu’il en soit fait ainsi dorénavant : les quatre cierges devront rester en permanence sur l’autel, et deux cierges portatifs seront placés dans la cathédrale, dont ils pourront être sortis pour être emportés là où cela sera nécessaire. Ces décisions sont prises avec l’accord du chapitre d’Évreux.

Tableau de la tradition

Original

  • A. Original perdu.

Copie(s) utile(s)

  • B. Copie du XIIIe siècle dans le premier cartulaire du chapitre cathédral d’Évreux, Arch. dép. Eure, G 122, fol. 87, nº 304.

Copie(s) inutile(s)

  • C. Copie du XVe siècle dans le deuxième cartulaire du chapitre cathédral d’Évreux, Arch. dép. Eure, G 123, p. 198, nº 295, d’après B.

Indication(s)

AdresseOmnibus Christi fidelibus presentes litteras inspecturis,
IntitulationR. Dei gratia Ebroicensis episcopus,
Salutsalutem in salutis Actore.
PréambuleCum ad regimen quod, actore Deo, gerimus et ad ministrationem, dignatio vocaverit nos, ad divina tota devotione et toto jusuaSic B, comprendre jussu, comprendre jussu mentis et corporis, opere precium esset nobis divinam clementiam implorare, ut, ejus adjutorio, cujus munera sunt hec, possemus ministerium nostrum implirebSic B, comprendre implere, comprendre implere et, ut aliquid, in diebus nostris, in Ecclesia Dei provisum foret et statatumcSic B, comprendre statutum, comprendre statutum, quod ad laudem Dei, et honorem ecclesie, et decorem domus Domini conveniret, deberemus modis omnibus effectui mancipare.
ExposéPorro, cum teneamur providere ceram ad luminare ecclesie nostre et, in majoribus sollempnitatibus, de antiqua consuetudine, in candelabro sint septem cerei accensi, quia festum Annuntiationis dominice, usque ad tempus nostrum, sine ista extitit sollempnitate,
Dispositifde assensu capituli nostri, duximus statuendum ut predictum festum dominice Annuntiationis de cetero celebriter agatur, et de nostro provisum sit ut septem cerei ardeant in candelabro ad servitium, sicut in majoribus sollempnitatibus solet fieri. Et, cum in festo sanctorum martyrum Abdon et Sennel, ob reverentiam ipsorum et reliquiarum que penes nos sunt, nostra sollempnizet ecclesia, volumus et statuimus ut similiter septem cerei ardeant in candelabro ad servitium, et celebriter agatur illa dies et in matrici ecclesia et aliis civitatis, et denuntietur populo ut veniat ad sollempnitatem. Ad hec, cum in majorum altari, de antiqua consuetudine, quatuor cerei ardeant jugiter ad servitium, tam in diebus festis quam profestis, et cum huc usque ita actum fuerit, quod duo illorum avellabantur ab altari quando opus erat deferendi vel ante episcopum vel ebdomedariumdSic B, comprendre ebdomadarium, comprendre ebdomadarium, vel ad processionem, vel ubi se necessitas ingerebat, prohibemus ne de cetero ita fiat sed volumus et statuimus quod predicti quatuor cerei maneant, sicut ab antiquo usitatum est, jugiter in altari, et duo portatileseSic B, comprendre portabiles, comprendre portabiles cerei sint in ecclesia, qui accendantur deferendi ubi necessitas requiret vel ubi fuerit oportunumfSic B. Hec autem ita ordinavimus et concessimus approbante capitulo et consentiente, et,
Clause de corroborationne aliqua in posterum oriatur occasio per quam hec nostra ordinatio possit in irritum revocari, presenti carta hoc duximus confirmandum et sigilli nostri testimonio roborandum. Et, ad majorem affirmationem, capitulum nostrum sigillum suum apposuit.
Date de tempsActum anno gratie Mo CCo vicesimo, mense augusto, in die Assumptionis beate Marie.
(a) Sic B, comprendre jussu. — (b) Sic B, comprendre implere. — (c) Sic B, comprendre statutum. — (d) Sic B, comprendre ebdomadarium. — (e) Sic B, comprendre portabiles. — (f) Sic B.